Stärka skolhälsan med IoT
Projektsammanfattning
Idag ser vi hur skolan, tillsammans med en komplex arbetsmarknad, är en bidragande faktor till att barn och ungas psykiska ohälsa har ökat. Flickors stressnivå ökar och pojkars skolresultat är generellt lägre än flickors. Idag mäts barn och ungas hälsostatus genom manuella verktyg som samtal och enkäter. Vi vill med detta projekt testa IoT-lösningar i skolan. IoT-teknik som ska skapa samhällsnytta genom att stärka det hälsofrämjande arbetet i skolan, för att ge alla elever goda förutsättningar för ett gott liv på längre sikt.
Tester i verklig skolmiljö
Innovation är en förutsättning för att den offentliga sektorn ska hitta nya och effektiva lösningar på flera av dagens stora samhällsutmaningar och för att näringslivet ska kunna stärka sin konkurrenskraft. Vi bjuder därför in företag och entreprenörer att testa sina IoT-lösningar i en verklig skolmiljö. Med det vill vi bidra till arbetet med öppna standarder och hur det kan gynna samhällsutvecklingen, bidra till nya forsknings- och/eller innovationsprojekt samt titta på möjligheter att tillämpa tekniken inom andra områden i offentlig sektor. Vi vill även bidra till att förbättra möjligheterna till kommande projekt och satsningar inom området skola.
Förväntade effekter och resultat
Genom att samla in ny och mer regelbunden data är målet att stärka det hälsofrämjande arbetet i skolan. Det handlar om att kunna ge elever goda förutsättningar för ett gott liv på längre sikt. Projektet ska identifiera möjlighet till nya arbetsprocesser som kan stärka arbetet med elevers hälsa och/eller förbättrar den fysiska, eller psykosociala miljön i skolan. Genom projektet är förhoppningen även att identifiera nya forskningsområden avseende IoT, hälsa och skola.
Upplägg och genomförande
Projektet organiseras i fyra arbetspaket, där respektive paket består av en arbetsgrupp som ansvarar för genomförande av aktiviteter.
Arbetspaket 1. Ledning och koordinering – samordnar och koordinerar projektet.
Arbetspaket 2. Test och tillämpning – skapar förutsättningar för och genomför tester.
Arbetspaket 3. Analys, värdering och lärande – sammanställer och analyserar data.
Arbetspaket 4. Kommunikation och kunskapsspridning.
Arbetet delas in i fyra etapper där arbetsgrupperna arbetar parallellt.
Läs mer
Mer om projektet på Vinnovas hemsida